01
Dec
08

Bombay or Mumbai? Its Fucking BOMB-ay !

Med tanke på senaste tidens händelser så kom jag och tänka på viss person som troligen befinner sig i Bombay. Jag har ingen aning om jag ska vara helt ärlig. Jag försöker ju blocker bort den delen av minnet men övervägde att på något sätt kolla om hon mådde bra eller inte. Men, jag skippar nog det. Ingen ide att bry sig om en människa som skiter fullständigt i mig. Det får mig däremot att tänka på stadsnamnet. Lite bakgrund om Bombay. Namnet kom till då England koloniserade Indien. De idioterna kunde tydligen inte uttala Mumbai så de bytte namnet till BOMBay. Ha ha, ironisk med tanke på vad som hänt. Väl efter att engelskmän lämnade Indien i 1946 så var det väl läge att bytta namnet på flertal städer tillbaka till de indiska namnen. Men det skrattretande faktum är att Indier väntade hela 50 år, innan de vågade i 1996 byta namnen. Som om de hela tiden var rädda för att Engelsmän skulle återvända. Är det säker att ni inte kommer tillbaka? TYP. Stort sett ingen förutom själva Indier använder namnet Mumbai. Även alla stora nyhetbyråer, tidningar och historiker använder fortfarande Bombay. Så även jag sticker ut hakan och säger vad jag tycker namnet borde vara och varför det dröjde så länge innan de bytte: Fuck your cheapness, Its BOMBAY! Det var nog ett av de främsta skäl de inte ville byta namnen. Indier är utan tvekan det snålaste folkslag som finns på denna jord, tätt följt av Kineser. Judar fått det ryktet helt felaktigt.

Hör även en Indier, Russel Peters åsikt om deras snålhet. Han är en grymm komiker. Såg han live i Stockholm. http://www.youtube.com/watch?v=wLx3wSOyww0


0 Svar to “Bombay or Mumbai? Its Fucking BOMB-ay !”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar