04
Aug
09

Still not loving police…

Sveriges grundlag säger att ALLA är lika inför lagen men det är så långt ifrån sanningen som det kan komma. Speciellt om du är blatte.

Det började med att jag skulle in till Sollentunas polis station på tingsvägen. Tingsvägen är ganska smal så att två bilar kan precis passera varandra. Jag kom söderifrån, en civil polisbil var parkeras precis framför dörren till polishuset på gatan. En annan bil var parkerad på andra sidan av gatan. Det gjorde passagen ganska svår men jag passerade, gjorde en u-sväng och ställde mig på en av de 4 p-platser som finns framför huset. Jag var inte säker på om jag behövde nytt pass eller om ens deras öppettider under sommaren. Men att parkera på besöks parkeringen bakom huset gick inte då jag hade hunden i bilen och enda plaster med skugga var de 4 plaster framför. Samtliga var tomma. När jag är på väg bort från bilen är det en joggande civil klädd kvinna som påpekar att jag får inte parkera där. Jag sa att jag inte skulle vara långvarig. Då frågade hon mig om jag var handikappad. Då sa jag på skämt att jag var mentalt handikappad och inte kapabel att förstå henne. Så fortsatte jag mot dörren. Ut kommer en annan civilklädd polis som stoppar mig och ber mig om Id-handlingar. Det första han säger är ”Oh va bra att jag är här nu för att ta hand om dig” Sen kommer även joggande kvinnan och identifierar sig som polis. Jag sa åter igen att jag ville bara in en kort stund och om jag ska stå längre så flyttar jag på bilen.

Men nu var det inte om min parkering längre enligt de utan min attityd och att jag var otrevlig mot kvinnliga kollegan. Jag var inte otrevlig och hade inte dålig attityd mot de. Ytterligare två civilpoliser kommer som uppbackning mot lilla mig och de vill inte låta mig gå in för att ens se om pass enheten har öppet eller inte. Då frågade jag om jag var frihetsberövad och i så fall på vilka grunder? Att ta hand om parkerings ärende är väl inte polisens främsta uppgift. Jag sa att om de tycker att det är så grovt överträdelse så får de helt enkelt bötfälla mig men att ta ifrån mig mina id-handlingar och omringa mig (4 personer) är väl att ta i. Jag vände mig mot kvinnliga polisen och frågade på vilket sätt tycker du att jag var otrevlig? Och hon hade inget svar istället säger hon att nu har du satt dig i denna situation. Sedan frågade jag varför de inte tar hand om andra som gör en större trafikfara än vad jag gör. Då fick jag svaret de skiter vi i det är dig det handlar om nu. När jag påpekade att civil bilen stod också fel parkerad så rykte de på axlar som om ja vi är poliser och vi gör vad vi vill.

När jag väl inte fick min ID-handling så sa jag okej jag flyttar på min bil. Då blev svaret NEJ, du går ingenstans och vi ska bötfälla dig ändå även om du flyttar på bilen. Jag tyckte det var en väldigt obehagligt upplevelse att bli utsatt för sån polis övermakt. Jag sa då får ni bötfälla mig. Så de skickade in två av sina kollegor för att hämta böteslappar. Jag frågade om jag fick ta del av deras tjänste nummer för det här kändes inte riktigt bra. Då hånskrattar ena killen och säger ja du kan be om det men jag tänker inte ge den till dig. Du får ta och ringa 11414 och göra en anmälan och kanske på den vägen få veta. Jag ställde samma fråga till kvinnliga polisen och hon sa jag står på samma linje. Sen tillägger han att det blir ditt ord mot våran och så får du se hur långt du kommer.

Jag fick nog och sa om du ska bötfälla bilen så behöver du inte ha mig här och du har dessutom mitt körkort så jag kan Inte riktigt åka härifrån. Och gick in i huset. Jag visade mitt pass och mycket riktigt behövde jag ett nytt. Mitt ärende tog inte mer än 5-6 minuter inkl väntetid. Det bekräftades av polis aspiranten som tog emot mig. Precis när jag var klar så kommer ena polisen och ger mig mitt körkort och säger nu ligger p-boten på din ruta. Ska du flytta på bilen nu då? Då sa jag helt enkelt nu när jag ändå är bötfälld står jag väl kvar tills jag är klar här.

Missuppfatta mig inte. Jag gjorde ett misstag och betalar för det överträdelse jag gjort. Men bemötandet och attityden jag fick uppleva är under all kritik. Jag praktisk taget skakade när jag stod omringad av fyra civilklädda poliser varav tre var beväpnade. Jag gjorde felbedömningen att stå på en handikapp p-plats för att kolla ifall de hade öppet eller inte. Jag gjorde det främst för att de låg i skugga och jag ville inte lämna min hund i bilen när det är soligt och varmt. Hade jag inte mött dessa poliser hade jag sprungit in och ut på cirka 3-4 minuter och flyttat på bilen för att sedan göra mitt ärende. Jag upplevde det hela så tragisk att jag polisanmälde alla de som var där genom att beskriva de för stationsbefälen. En annan polis i samma station beklagade händelsen och erkände att dessvärre förekommer sånt. Att han har sett sina kollegor uppträda på detta vis. Väl efter anmälan så flyttade jag på min bil men jag stod kvar för att observera hur de 4 heliga handikapp plaster bevakas av våra kära poliser.

Vid flera tillfällen stod bilar parkerad där som inte hade handikapp tillstånd. Det stod bilar på gatan, där det är stoppförbud. En stod till och med dörren öppet som stal ännu mer plats från filen. Vissa på handikapp plats med motorn på. Tomgångskörning är max 1 minut i Sollentuna kommun. Allt rakt under näsan på poliser, vanliga så väl som civil klädda. Jag tog kort på några bilar för bevisnings syfte och stannade kvar för att se varför de inte fick samma behandlig som jag. Det kan ha varit otur, att jag var på fel plats vid fel tid. Kan också ha med att göra att alla de andra som begick detta hemska brott var svenskar och de är ju de riktiga medborgarna som poliser ska värna om.

Jag kan lugnt säga att mitt förtroende för svenska polisen som en myndighet sjunkit till noll. Pågår det riktiga brott finns de inte att få tag på. Jag ringde efter polisen efter ett alvarliget trafikolycka på E4 när flera bilar var inblandade där en förare saknade körkort och en annan körde utländsk registrerad bil. Men det hade de inte tid med. Man ska inte dra alla över en KAM men från och med nu kan ni var säkra på att jag kommer inte behandla någon polis med respekt. Ni kan alla dra åt helvette. Eftersom ni behandlar mid som en brottsligt bara genom att titta på mig så kommer jag behandla er alla som iq-befriade, maktgalna översittare. Ni var säkert mobbade och opopulära i skolan och ska ge igen.

Det som hände i Salem utanför södertälje kommer hända igen och i större utsträckning om inget görs mot det här seriösa attitydsproblem som polisen har mot personer med utländsk bakgrund. Jag vet inte hur många som minns L.A. riots under 90-talet. Men kom ihåg mina ord, det kommer hända här också…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6627037.ab


0 Responses to “Still not loving police…”



  1. Kommentera

Kommentera

