18
Jun
09

OS X Leopard on a PC = Hakintosh

Det kanske märks att jag varit borta ett tag. Det finns fler anledningar, varför jag inte skrivit på ett tag. Jag haft fullt upp med massa projekt. Det hela började med en simpel datakrash som fick mig att behöva installera om min OS. Då kändes som rätt tid att går över till Apples OS X. Men eftersom jag har en hund som löper och massa andra uppgifter så blev det uppskjutet hela tiden. Under den tiden hade jag gäster från Norge som var hos mig cirka 5 dagar. Jag patchade ihop datorn i det mån att den fungerade i cirka 30 minuter innan den kraschade på nytt. Väl när mina gäster gått så satte jag igång och undersökte varför. Jag bytte ut en fläkt och sedan moderkortet till en Gigabyte EP45-DS3. Sen var det att återuppta arbetet med att omvandla min kära Windows baserad dator till en Hakintosh.

Hakintosh??? Ju när Apple bytte plattform från PowerPC processor till Intel så öppnades vägen för de som har Intel hårdvara att börja köra den väldigt attraktiva och stabila OS X. Så har utveckligen under senaste åren lett till att det finns en del OSX86 varianter att tillgå. Efter många sömnlösa nätter och ominstallation så har jag en PC med tre stabila operativ system. Den första är förstås min gamla Windows Vista som hängt med sen 2007. Jag fick hem en Release Candidate of nya Windows 7 som skall fungera under ett år enligt Microsoft. Och sist men inte minst OS X Leopard 10.5.7. Den är vacker, den är snabb och stabil. De viktigaste komponenter i datorn så som ljud, nätverk osv fungerar tillfredställande och resten känns inte så nödvändiga. Jag kommer inte köra några spel eller hålla på video redigeringar.

På tal om helt annat så har jag under senaste veckorna försökt landa 3 nya kunder, tagit hand om Ziva som löper och vill ut varannan timme. Sen har jag spenderat en hel del tid hemma hos min älskling som slåss med Ziva om min kärlek. Det är så roligt att se hur svartsjuk Ziva blir när jag är hos min tjej. Hon morrar och visar sitt missnöje på flera sätt. Men trots allt kommer de två överens rätt bra. Allt är relativt nytt och vi alla försöker fortfarande lära känna varandra men det tycks gå jätte bra och det känns så rätt. Vissa dagar vaknar jag tidigt och ser de två ligga bredvid mig och undrar hur jag kunde haft sån tur. Det hänt mycket skit i vägen till det här men nu jag är här och fortfarande står. Allt som hänt i mitt liv ledde fram till denna punkt och jag skulle inte byta ut något. Det hela går ut väl på att om du är positiv och arbetar på digsjälv och blir det bästa version av dig som du kan bli och så bjuder du på digsjälv, gör nya saker, öppen till att möta nya människor och inte stressar. Det finns inte en rätt person för dig. Det finns ingen just rätt person för någon. Däremot finns en uppsjö av nästan rätta människor för alla. Med lite flexibilitet och kompromiss från BÅDA så kan man hitta någon som man kan vara lycklig med. 

Nu är det dags att jobba vidare. Den här så kallade sommaren fortsätter med en resa till Göteborg och sen vidare till Marstrand för att fira med Volvo Ocean Race deltagarna. Vi ska nog åka redan på eftermiddag för att slippa trafik. För er som är i västkust trakterna så lägger jag till en nyttig länk.

Societetshuset Marstrand sommar program


0 Responses to “OS X Leopard on a PC = Hakintosh”



  1. Kommentera

Kommentera

